Fox Glacier en Paragliden!?! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu Fox Glacier en Paragliden!?! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu

Fox Glacier en Paragliden!?!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Jasper

24 November 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Het was even een spannend moment. De vraag was of onze helikoptervlucht met hike wel door zou gaan. De eerste vlucht van vandaag was doorgegaan, maar alle vluchten daarna waren geannuleerd in verband met het slechte weer. Het weer daarentegen zag er nu niet zo heel slecht uit dus we hadden toch goede hoop. Een kwartier voordat we zouden vertrekken kregen we goed nieuws! De vlucht ging door! Keurig werden we in groepen van 6 verdeeld en werden we gewogen. Wij mochten met de 3e helikopter naar boven. Er konden 4 mensen achterin en 2 mensen voorin naast de piloot, de voorstoelen waren echter wat krap dus ik had geluk en mocht zowel de heen als de terugweg voorin zitten! Jasper had op de terugweg ook een mooie plek aan het raam. Wel een heel bijzonder gevoel om in een helikopter te zitten en wat een lawaai maakt dat ding. Goed en wel geland op de gletsjer (en dik ingepakt) begonnen we aan een hike van ongeveer 2 uur. Natuurlijk heel veel sneeuw en ijs wat vooral veel wit maar helaas toch ook veel grijs/bruin/zwart was, maar er waren ook momenten dat je meer in de gletsjer kon kijken en dat het echt diep en diep blauw was. Volgens mij is dat echt een van de mooiste kleuren blauw die er bestaat, wauw! Na veel klimmen en klauteren werden we nog uitgezwaaid door een Kea (een Nieuw-Zeelandse vogel die beschermd is maar ook de gewoonte heeft gekregen om rubber en daarmee ook bijvoorbeeld ruitenwissers op te eten). Na de vlucht hebben we lekker gegeten en zijn we in de buurt gloeiwormen gaan zoeken die in het bos zaten. Na 5 minuten hadden we ze al gevonden! Wel heel bijzonder om al deze “kerstlichtjes” in het bos tegen te komen. De volgende dag ging de tocht naar het veelbelovende Wanaka waar we hopen eindelijk te gaan paragliden! De weg voert ons weer langs schitterende blauwe stranden (met helaas veel sandflys) en mooie vergezichten over meren, bergen en valleien. Ook stoppen we om een wandeling te maken over een aantal wiebelende hangbruggen om de “blue pools” te zoeken die gevormd zijn uit ijswater wat op een rustiger stuk in de rivier is gekomen. Eenmaal in Wanaka aangekomen spreken we af om de volgende dag te gaan paragliden. Dit valt alleen tegen. Tot 2 keer toe wordt het afgezegd in verband met de sterke wind. Eerst snappen we hier niets van want het is heerlijk rustig zonnig weer maar wanneer we besluiten een wandeling te maken over een berg merken we wat ze bedoelden! Na de wandeling heerlijk op een terras (met heater) gezeten en een lekker relaxt avondje gehad en hopen dat we morgen toch nog kunnen paragliden. De volgende dag weten we echter al om 8.00 uur dat het paragliden niet doorgaat. Bewolking, regen en veel wind. We besluiten Queenstown te bezoeken wat eerst niet op de planning stond maar misschien dat het daar wel gaat lukken. Ook in Queenstown kunnen we niet paragliden vanwege de wind maar ook daar is morgen weer een nieuwe dag. Ondertussen blijk Queenstown een heerlijk bruisende stad te zijn! We hebben een mooi stuk door een park gewandeld en echt overheerlijk ijs gegeten en ’s avonds lekker uit eten geweest, kortom een verwendagje. De volgende dag was het dan eindelijk raak! We zijn gaan paragliden! Het was een beetje bewolkt maar het uitzicht was nadat we iets gedaald waren erg mooi! Echt een bijzondere ervaring om zo door de lucht te zweven zonder iets om je heen! Nog wat Twirly´s gemaakt in de lucht (snelle rondjes) en ik heb ook zelf mogen sturen met de parachute. Jasper was super enthousiast ondanks zijn hoogtevrees! Voor mij was het ook erg mooi en leuk maar het had wel iets spannender gemogen… Na het paragliden zijn we nog lekker een hamburger gaan halen in de stad. De hamburgertent had zulke goede hamburgers dat er de hele dag door een rij stond alsof je voor een achtbaan stond te wachten op een zonnige dag! Na de lunch hebben we afscheid genomen van Queenstown om op weg te gaan naar de Milford Sounds. Dit schijnt een van de mooiste plekken van Nieuw-Zeeland te zijn dus we zijn benieuwd! Er lopen in ieder geval 3 van de 9 Great Walks die Nieuw Zeeland telt dus mooi wandelen moet er zeker kunnen! Maar hierover de volgende keer meer…

p.s. Erik Dekens, Fam. Meeuwsen (en andere motorfanaten): als je ooit nog een mooie weg zoekt om met je motor te rijden, kom naar Nieuw-Zeeland en reis langs de westkust! Echt ongelofelijke uitzichten, de weg alleen al is de moeite waard met zijn palmbomen en blauwe zee.

• 24 November 2015 - 22:58

Jasper Holewijn:

PS ja er is daar (Fox Glacier) helaas een heli neergestort... Onze Heli vlucht + hike was gelukkig echter al 4 dagen eerder.

• 24 November 2015 - 23:13

Piet Pilkes:

Alles prachtig beschreven Marlies : de helikoptervlucht, jij voorin, voetreis van 2 u klimmen, naar Wanaka ... paragliden ! dan Queenstown - en nu op naar Milford Sounds - GENIET ER VAN ! Beide hartelijk gegroet van opa Piet.

• 24 November 2015 - 23:48

Trudy:

WOW....dank voor het mooie verslag. Wat supergaaf dat de helikoptervlucht en het paragliden gelukt is en zo mooi was. Wij vonden het zo wel spannend genoeg hoor Marlies:-)
    Geniet in Dunedin en laat ff weten als jullie in Christchurch zijn. xx van ons

• 25 November 2015 - 11:27

Rene En Coby:

Wat een belevenissen hebben jullie prachtig, en jasper wat tof van je dat je ondanks je hoogtevrees toch bent wezen paragliden, mij (Coby dus) niet gezien.

En wat het motorrijden betreft, Ilse zal dat vast en zeker willen doen, ze hoopt donderdag 26-11 haar rijbewijs te halen duss wie weet.

Bedankt voor jullie verhaal, erg leuk om met jullie mee te genieten.

Groetjes René en Coby

• 25 November 2015 - 12:16

Huib Holewijn:

Als vogels in de lucht, dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest! Laat je schoenen niet buiten slingeren, de Kea vreet zo je zolen weg, haha.
    Groet,
    Huib

• 26 November 2015 - 17:32

Yorick En Inge:

Dag J&M,

Leuk om zo mee te genieten van jullie avonturen, enjoy the moment!

• 26 November 2015 - 19:58

Fam. De Vet:

Wat een mooie en herkenbare verhalen. Zo te zien en te lezen maken jullie een prachtige reis, al ontzettend veel gezien en gedaan. Gaaf!
    We kijken alweer uit naar jullie volgende verhaal
    Geniet er van!

• 26 November 2015 - 21:28

Sietske:

Ik ben daar nooit geweest maar vind het heerlijk om zo "mee te reizen"!
    Mooi verslag van interessante belevenissen!
    Nog veel plezier daar!