Tongariro alpine crossing en Abel Tasman - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu Tongariro alpine crossing en Abel Tasman - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu

Tongariro alpine crossing en Abel Tasman

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

17 November 2015 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

4 tot 5 lagen dik gekleed waren we toen we in de bus stapten voor de Tongariro alpine crossing, of walking middle earth rond en op de flanken van mount Doom voor onze LotR fans. Maar het weer was bijzonder goed, het zonnetje scheen en na enkele kilometers waren de meeste laagjes dan ook alweer uitgetrokken. De omgeving was adembenemend mooi en we genoten volop, zelfs bij de zwaardere klimstukken naar boven van 1100 meter naar 2700 meter hoogte. De emerald lakes lagen heerlijk te schitteren in het zonnetje en de sneeuw op de top van de donkere Mt Nguaruhoe (Mount Doom) was ook erg opvallend. Eenmaal boven waren we erg blij met de meerdere laagjes, zeker omdat het erg hard waaide! We waren nog volop aan het nagenieten toen we de lange lange ja heel erg lange afdaling naar 750 meter hoogte hadden aangevat. Maar eenmaal alweer behoorlijk laag in het bos, was het na elke bocht hopen dat we op de parkeerplaats waren… Wat duurde dat lang zeg. Gelukkig konden we meteen met de eerste bus beneden mee naar onze camping en op naar een welverdiende warme douche. De dag daarna zijn we vertrokken en richting Wellington gereden om de volgende dag de Bluebridge Cook Strait Ferry te pakken richting het zuidereiland. In de buurt van Wellington vonden we zowaar een DOC campsite met een warme douche (een douche alleen al is een uitzondering op zulke DOC campsites, laat staan een warme) midden in het Rimataka nationaal bos. De overtocht was behoorlijk hobbelig met al die hoge golven en harde wind, ze kwamen dan ook maar liefst drie keer langs om te vragen of iedereen zich nog goed voelde… Het was erg mooi om door de Marlborough sounds (fjorden) te varen, maar eenmaal aan land zijn we snel doorgereden naar Nelson om bij het informatiecentrum nog het een en ander te regelen voor het Abel Tasman nationaal park. Door een miscalculatie van ons (in tijd) en een enigszins vertraagde boot kwamen we hier pas om 20.00 uur aan en was het informatiecentrum dus al lang dicht. Over naar plan B, een bar/restaurant zoeken waar ze ook WiFi hebben. We kregen een hele goede tip om eens bij The Vic Mac's Brewbar te gaan kijken een Beer Garden waar ze ook voor niet al teveel geld goed voedsel voorschuiven inclusief WiFi en live muziek. Na wat te hebben gegoogled zagen we dat Abel Tasman Kayaks erg mooie tochten aanbood met een dag wandelen, een overnachting en een dag kajakken. Een overnachting iets dichterbij het Abel Tasman nationaal park moest echter ook nog geregeld worden, dus we zijn maar eens gaan bellen of ze ergens in Motueka nog plaats hadden voor onze campervan en tot hoe laat we konden inchecken aangezien dat in het donker nog wel een uurtje rijden was. Bij de eerste camping kregen we nul op ons rekest en bij de tweede was het geen enkel probleem, druk maar op de buzzer bij de receptie en ik kom jullie ontvangen. Onderweg hiernaartoe ook nog maar even proberen of er nog iemand bij Abel Tasman Kayaks was die de telefoon wou opnemen zo rond 22.00 uur, wat zowaar nog gebeurde ook. En ja we waren erg laat dus de tocht die we in gedachten hadden ging niet lukken, maar hij had wel een ander leuk idee. We moesten de volgende dag maar proberen zo vroeg mogelijk (liefst voor 8.00 uur) langs te komen in Marahau om te kijken wat er mogelijk was. Uiteindelijk wist hij ons een leuke tocht aan te bieden die bestond uit een watertaxi naar Onetahuti beach 1 dag kajakken inclusief een lunch naar Anchorage bay een overnachting op de boot Aquapackers inclusief barbecue en ontbijt, een korte wandeling naar Watering Cove voor een lunch en nog een dag kajakken terug naar Marahau. En wat hadden we weer een mazzel met het weer, waar er voor de tweede dag de hele dag regen was voorspeld hadden we zelfs nog een betere dag dan de eerste met strak blauwe luchten en volop zon precies zoals de kajak plaatjes in de brochures staan. Na dit avontuur zijn we rustig doorgereden richting Fox Glacier alwaar ik dit nu allemaal aan het schrijven ben. Maar ook voor de route hiernaartoe hebben we de tijd genomen aangezien de State Highway 6 the Coast Road in de top 10 beste kustroutes van de Lonely Planet staat en we weten nu ook waarom. Een heerlijk kronkelende weg langs een blauwe zee met mooie witte golven en een ruige rotsachtige kust met hier een daar een goudgeel strandje. Voldoende tussenstops gemaakt om te genieten van de uitzichten en ook nog de Pancake Rocks van dichtbij te zien, een soort rotsen die uit allemaal lagen pannenkoeken lijken te zijn opgebouwd. Maar ook vandaag hebben we weer een enerverende dag voor de boeg, we gaan vanmiddag met een helikopter de Fox Glacier op om daar een wandeling met een gids over de gletsjer te maken en vervolgens weer door een helikopter te worden opgepikt, erg spannend! Nou dit lijkt me wel weer genoeg om over te lezen dus op naar onze volgende avonturen en belevenissen.

• 18 November 2015 - 00:12

Trudy:

Wauw wat een super mooie belevenissen zeg!! Prachtig om de foto's vanuit de helikopter te zien. Blijf genieten saampjes. xx

• 18 November 2015 - 00:12

Trudy:

• 18 November 2015 - 09:30

Raymond Treß:

What another nice report.

• 18 November 2015 - 10:20

P.Pilkes:

Geweldig ... wat een belevenissen ... alpine crossing , Abel Tasman ... even de atlas erbij om jullie te kunnen volgen ... geniet met volle teugen is de wens van opa Piet !

• 18 November 2015 - 18:46

Anja:

Weer super leuk om het verslag te lezen. Wat doen jullie veel en wat zien jullie veel. Heel afwisselend.

• 18 November 2015 - 21:18

Ans:

Het wordt steeds mooier. Jullie zullen wel erg genieten. Een berg beklimmen met laagjes aan en uit. Ik wist niet dat jullie klimmers zijn. De pannenkoekrotsen zien er op de foto als een gigantische legocreatie.
    Geniet verder! Ans

• 18 November 2015 - 21:35

René En Coby:

prachtig wat een mooi land , dat is genieten van de natuur.
    mooi verslag zeg.
    groetjes René en coby

• 19 November 2015 - 22:46

Rina:

Hier op de bank, met buiten de regen en een snorrend kacheltje, lees ik jullie reisverhalen.
    heerlijk om geïnspireerd te raken door jullie reis. Geniet ervan en ik hou je moedertje hier wat in de gaten.

• 22 November 2015 - 10:57

Marian:

Oh oh oh wat leven jullie toch een heerlijk leventje. Heel leuk om het "reisleventje" een heel klein beetje mee te beleven. Ook leuk om te lezen dat niet alles altijd op rolletjes loopt en jullie moeten improviseren, zo beleef je vaak de leukste dingen. Heel veel plezier verder.
    Maar we zijn wel wat geschrokken van de helikopter crash.......pfffff...was hier op het 20.00 uur journaal. Gelukkig staan jullie weer met beide voetjes op de vloer!!!!