Het warme Noorder eiland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu Het warme Noorder eiland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu

Het warme Noorder eiland

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Jasper

10 November 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Onze eerste week zit er al weer bijna op en wat voor een week!
Na uitgezwaaid te zijn door de familie hebben we van 27 uur airtime mogen genieten met als bonus een overstap in Taipei. Samen met 4 andere Nederlanders uit het vliegtuig zijn we Taipei gaan verkennen maar aangezien het een regenachtige dag was viel de 101 skytower een beetje tegen (Hij was half te zien). Maar aangezien we allemaal weinig geslapen hadden en veel honger hadden hebben we heerlijk gezeten en gegeten in Taipei. ´s Avonds weer het vliegtuig in om een aantal filmpjes te kijken en gelukkig deze keer wel wat beter te slapen. De eerste kennismaking met Nieuw Zeeland – Auckland was in de avond en ging erg stijl heuvel op en heuvel af maar we werden netjes bij ons hostel afgezet met een fantastische douche en bed dus daar hebben we onze uurtjes heerlijk in kunnen halen.
De volgende ochtend begon het echte avontuur. Onze spaceship (campervan) gehaald en direct naar het noorden – de Bay of Islands – gereden. Fantastische uitzichten over de bergen en de zee. We zijn op een camping in Paihia neergestreken waar we vanuit ons bed uitzicht hadden op de Haruru falls. De Bay of Islands doet zijn naam eer aan met ik weet niet hoe veel kleine eilanden met super helder water en dus schitterende stranden en blauwe wateren. Een prachtige wandeling door een mangrovebos en andere natuur liet gelijk zien wat een verschil er is met Nederland, ze hebben hier palmbomen en heel veel varens. De eerste dag in Paihia hebben we naast de wandeling een heilig landsdeel van de Maori bezocht waar het verdrag is getekend dat Nieuw-Zeeland als een zelfstandig land heeft erkend. De dag daarna hebben we een boottocht gemaakt langs veel van de eilanden met info over de flora, fauna en geschiedenis, erg interessant maar ook vooral heel mooi om te zien.
Voor onze 3e dag hadden we 2 reef dives geregeld. De eerste duik was slechts met ons tweeën en een instructeur en de 2e duik was met 5 mensen en 3 instructeurs. Heerlijk om weer gedoken te hebben. Echt van alles gezien. Vele gekleurde vissen waarvan ik de naam niet weet, een aal, een enorm krab achtig beest, grote schelpen en natuurlijk koraal.
Na de duik zijn we alvast twee uurtjes richting Auckland gereden om alvast weer op pad te zijn. Hier besloten maar de afslag te nemen van de grotere weg (ze hebben hier geen snelwegen). Nog geen 40 meter verder rijden we een schitterend duinlandschap binnen waar een camping is dus we hebben in de duinen gekampeerd. Een heerlijke avond gehad met de zee op de achtergrond. De volgende dag door gereden naar Rotorua waar we en basic camping hebben gevonden (alleen wc) die heerlijk aan een redelijk warm meer lag. Hier gelijk een duik in genomen om vervolgens ons avondritueel weer uit te voeren. Eten koken, tent om de auto knopen en bed uitklappen. Jasper heeft nog een vers gevangen forel van de buurman gekregen en we hebben lekker rustig aan gedaan. De volgende 2 dagen vooral erg veel van de geothermische omgeving gezien, warme meren in allerlei kleuren en kristalvormingen. Echter ook heel veel stank van de zwavel. Borrelende modderpoelen en als afsluiter naar een idyllisch stroompje “keroseen creek” gereden wat een warm water riviertje was. Warm was het zeker, echt een natuurlijke spa met een waterval, schitterend! Hierna doorgereden naar Tongariro national park om morgen de Tongariro alpine crossing van bijna 19 km te doen. Het was heerlijk weer de afgelopen dagen maar morgen wordt het helaas kouder -2 in de ochtend en max 14 graden overdag. Gelukkig hebben we genoeg laagjes en thermokleding mee dus we zijn er helemaal klaar voor. Nu nog een kopje thee, de auto in, nog wat lezen en dan slapen. Goede morgen Nederland en slaap lekker voor hier straks.

• 10 November 2015 - 10:27

Sietske:

Wat een geweldige start van jullie reis! Mooi verslag!
    Geniet er maar lekker van! Ik geniet mee door jullie verhaal.

• 10 November 2015 - 10:35

Sharon:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal aan het doen zijn. Ben zwaar jaloers dit lezend terwijl ik aan het werk ben :) Geniet ervan!!

• 10 November 2015 - 10:58

Trudy:

Lieve alle twee. Genoten van jullie verslag. Klinkt goed en om jaloers oo te worden

• 10 November 2015 - 15:25

P. Pilkes:

Wat een prachtig verslag ! En wat hebben jullie vele verschillende indrukken opgedaan !
    Het was een genot om jullie reisverslag te lezen. ( opa ) Piet.

• 10 November 2015 - 17:51

Oda:

Eigenlijk zoo jaloers!! Zo mooi! Jullie hebben er lang naar uitgekeken dus nu genieten!!! Nu al nieuwsgierig naar volgende verslag!! Vanuit een koud en winderig Nederland heel veel groetjes!!!!!

• 10 November 2015 - 19:49

Marjolein:

Leuk om wat van jullie te horen!
    De eerste verhalen klinken top, op naar de volgende avonturen.
    Geniet ervan samen!

• 10 November 2015 - 21:51

Judith Rook:

Gaaf verhaal! En die crossing is echt waanzinnig! Mooi om mee te lezen. Fijne reis, geniet ervan!

• 11 November 2015 - 02:14

Peter En Henny:

Mooi land he! Fijn te lezen dat jullie het zo goed naar het zin hebben.
    Geniet er van en we zien jullie over een paar weken.

• 11 November 2015 - 20:41

Huib Holewijn:

Jullie lekker genieten, ik het spannende van een aankoop van een huis.
    Mooie foto's! Ik verwacht er meer, hoor!
    Heb het nog naar je zin en niet moe worden van al die mooie indrukken die jullie opdoen.
    Groetjes, Huib

• 11 November 2015 - 23:38

Marian:

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Net alsof ik een beetje mee reis. Wacht met smart op foto's dan wordt het nog echter voor de thuisblijvers :-(. Geniet maar verder, doen wij hier ook van het sombere herfstweer!

• 12 November 2015 - 12:40

Coby:

Wat een ervaringen hebben jullie al gehad, leuk hoor geniet ervan.
    leuk om zo met jullie mee te reizen

• 19 November 2015 - 22:51

Rina:

Wauw dit is echt de natuur zoals we hier op de posters zien en jullie zien het met eigen ogen!