De Filipijnen, Paradise on Earth! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu De Filipijnen, Paradise on Earth! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jasper Holewijn - WaarBenJij.nu

De Filipijnen, Paradise on Earth!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Jasper

31 Januari 2016 | Nederland, Nijmegen

Na Myanmar hebben we 3 dagen reizen voor de boeg om vanaf Bagan naar Puerto Princesa op het eiland Palawan in de Filipijnen te komen. Dit waren vooral lange dagen vol met gesprekjes met een Amerikaanse non, die volgens haar geloof niet zo veel mocht praten, maar juist heel veel van praten hield, Vietnamese meiden en andere vakantiegangers. Maar de vluchten boven de Filipijnen waren zeker de moeite waard, wat een plaatje! Allemaal kleine eilandjes met prachtig azuur blauw en turquoise water en mooie strandjes, dit voorspeldt veel goeds. We worden op het vliegveld opgehaald door de eigenaresse van het hotel wat we geboekt hebben. De Filipijnse vrouw blijkt getrouwd te zijn met een Nederlandse man die nu in Nederland is voor een operatie, wat toevallig! Een heerlijk hotelletje hebben we met gezellige medegasten. We gaan met een aantal naar het geadviseerde restaurantje, wat een goede tip blijkt te zijn! De entree leidt door een mangrovebos, in het restaurantje zelf is live muziek en het eten is heerlijk. De volgende dag gaan we naar de beroemde “Underground River”, één van de 7 natuurwonderen. De rit hier naartoe is een regelrechte hel aangezien de bestuurder denkt dat hij Michael Schumacher is op een slechte weg. Het is echter de moeite waard want we zien bij aankomst ons 1e echt prachtig witte strand met prachtig helder blauw water en talloze Bangka’s (lokale bootjes met aan beide kanten bamoe liggers). We zouden hier de hele dag kunnen zitten, maar gaan in de boot op weg naar de kleine lagoon om daar met een bootje de rivier in de grot te bevaren. In verhouding met het prachtige panorama om ons heen viel de grot een beetje tegen, maar de ontelbare vleermuizen waren zeker ook leuk om te zien. Na een lekkere lunch gaan we over het racecircuit terug naar Puerto Princesa, waar we heel heel veel geld gaan pinnen voor de komende dagen. We gaan namelijk naar El Nido, het paradijs binnen een paradijs. Dit paradijsje heeft echter geen goed werkende ATM dus we treffen wat voorzorgsmaatregelen aangezien onze planning een bootcruise, duiken en een resort omvat. Ook stoppen we bij een straattentje waar we heerlijke adobo (lokaal eten) eten voor nog geen 1 dollar p.p. De volgende dag gaan we met een busje naar El Nido, weer een vermoeiende rit over deels onverharde weg, maar wel een erg mooie rit die ons meer van het eiland laat zien. In El Nido aangekomen blijken we het goedkoopste hostel in town te hebben maar het is echt prima. ’s Avonds gaan we op zoek naar een duikschool waar we overmorgen mee willen duiken, en we leggen de cruise (wat niet echt een cruise blijkt te zijn) vast voor 3 dagen.
Eerst morgen een dagje rust en van het strand genieten. We kopen een goede bril voor het duiken en een snorkel + flippers. Vervolgens stappen we in een kajak (meer een dikke surfplank) om naar een eilandje in de buurt te gaan. Dit was misschien niet het beste idee aangezien er een stevige wind + stroming stond en de golven boven ons uit kwamen af en toe. Dit alles met onze rugzak net boven het water, zonder dat de belangrijke spullen in een drybag zaten. Maar… enige zenuwmomentjes later bleek ook deze vermoedende rit de moeite waard. Een mooi klein en rustig strandje met een prachtige onderwaterwereld. Wat waren we nu al blij met onze aankopen. Al snorkelend kun je al de koralen zien en de prachtig gekleurde vissen. Een klein geeltje denkt dat ik een grote vis ben ofzo, want hij volgt me de hele tijd vlak onder mijn duikbril, erg leuk. De terugweg was gelukkig iets makkelijker en we konden nadien genieten van een lekkere maaltijd, eindelijk even geen rijst (dit was vooral voor mij erg prettig, Jasper kon de rijst zeker waarderen), en eindelijk een goed stuk vlees na al die vegetarische maaltijden in Myanmar. De volgende dag stonden er 3 duiken op het programma. De 1e duik was bij Miniloc, een klein eilandje dat de beste duiklocaties heeft in de omgeving. We dalen af via een rotswand, zwemmen al draaiend tussen/door een aantal rotsformaties vol met prachtige koralen en vissen door. Vervolgens passeren we in de diepte de vaargeul, alwaar we 2 enorme schilpadden zien. Als laatste stijgen we weer langzaam langs de rotswanden omhoog. Het is onmogelijk te omschrijven hoe prachtig mooi alles hier onderwater is. Wat een kleuren! We zien grote scholen vissen bij elkaar, schattige kleine nemo’s in de anemonen, vissen die wel diamanten op hun lichaam lijken te hebben, kortom vissen in alle kleuren en formaties. De 2e duik zien we vooral veel pijlstaartroggen en de laatste duik zien we veel kleinere visjes en kruipende beestjes in diep helder blauw. Ook worden we door onze gids nog op een soort kreeft gewezen. Na deze heerlijke en onvergetelijke dag duiken leggen we ons resort voor na de cruise vast en genieten we van de ondergaande zon op het strand Corong Corong.
Hierna is de tijd voor onze cruise aangebroken. 3 dagen op een boot zonder motor wat ons hotel is. Dit hotel ligt midden in de baai met allemaal kleine eilandjes, en vlak naast “Snake island”. Dit is een eiland waarbij door stromingen in 2 richtingen, een mooie zandbank is ontstaan in de vorm van een slang. Vanaf de boot doen we 2x/dag voor een aantal uur uitstapjes naar eilandjes, mooie stranden en grotten. De 1e dag bezoeken we een kleine grot waar je alleen op je buik naar binnen kunt. Binnen zien we vele vleermuizen en kunnen we op de rotsen klimmen. Daarna genieten we van het strandje en gaan we al snorkelend het water verkennen. Ook hier veel moois te zien, onder ander een schattige vis die toch wat angstaanjagend steeds op ons komt afzwemmen. Eenmaal uit het water vertelt Tom (een van de andere gasten en duikinstructeur) dat dit een bijtende triggerfish was… goed om te weten. ’s Avonds een heerlijke maaltijd en een gezellig spelletje Uno met de rest op de boot.
Onze eerste ochtend staan we vroeg op voor een zonsopkomst. Deze was echter door een paar wolken net wat minder mooi (maarja we zijn ook zo verwend in Myanmar). Vervolgens lekkere wentelteefjes gegeten en tijdens ons 2e uitstapje zijn we naar “Small lagoon”, “Big lagoon” en een snorkelplek geweest. Het heerlijke van onze boot is, dat we steeds zorgen dat we voor of na alle andere toeristen op de plekken zijn, zodat we zonder 100 reddingsvesten om je heen (filipino’s kunnen niet zwemmen) kunnen genieten van de omgeving. ’s Middags hebben we Snake Island bekeken en beklommen en ‘s avonds hebben we “Secret lagoon” ontdekt. Voor de rest bestond de hele dag vooral uit heel veel relaxen, genieten en nog meer relaxen. Best lekker na al dat reizen om gewoon even niets anders te kunnen doen dan snorkelen, kajakken, in een hangmat liggen, een biertje drinken en van de omgeving genieten. De laatste dag was het weer een stuk minder. In totaal hebben we ongeveer 4 uur op een zee besteed die eigenlijk te ruig was om te bevaren (alle tours in El Nido waren gecanceld vanwege de wind), maar dat leverde wel heel rustige plekjes op. Bovendien hebben we toch nog van een zonnetje kunnen genieten precies op het moment dat we op het mooiste strand waren. De rest van de activiteiten waren vandaag alleen een beetje in de soep gelopen vanwege het weer en de golven. Na een toch enigszins angstaanjagende terugreis naar Corong Corong (El Nido was per boot door het weer niet meer te bereiken) waren we goed moe en toe aan bed. Dit konden we dan ook heerlijk doen in ons mooie Coral Bay Resort op Corong Corong Beach.
Aangezien de wind erg hard bleef de laatste dagen hebben we niet meer kunnen duiken. Wel hebben we lekker op het strand gelegen, naar een ander mooi strand gewandeld en hebben we elke avond genoten van een schitterende zonsondergang met een wijntje (tegen de avond verdwenen de wolken meestal deels) en van heerlijk eten. De laatste dag heb ik bovendien mijn 1e pedicure ooit gehad en is Jasper door de lokale kapper geknipt. Wel heel goed kort, maar in ieder geval niet duur.
Heerlijk om zo te kunnen relaxen en genieten in dit mooie paradijs, na een prachtige prachtige reis.
Volledig in stijl hebben we afscheid kunnen nemen van El Nido. We vlogen met een luxe chartervlucht van El Nido naar Manilla. Dit betekende inchecken in een rieten en bamboe hutje, genieten van een buffet, vervolgens door zingende filipino’s uitgezwaaid worden om daarna met ons propeller vliegtuigje weg te vliegen. Daarna een lange lange dag en zware nacht waarna we door Trudy, Marian, Tim, Inge en Yorick welkom zijn geheten in Nederland. Pap en Mam (Henk en Anja) hebben ondertussen in Nijmegen de koffie al klaar gezet om ons allen daar welkom te heten, heerlijk ook om iedereen weer te zien. De komende weekenden zijn al volgeboekt met familie- en vriendenbezoekjes. Dan alle verhalen vertellen om alles nog eens te mogen beleven, ook erg leuk.

• 31 Januari 2016 - 20:10

Piet Pilkes:

Het laatste reisverslag ... Palawan ... de Underground River ... nog wat geld opnemen in Puerto Princesa, dan El Nido ... snorkelen - duiken - fraaie onderwaterwereld , daarna Corong Corong Beach , Charter van El Nido naar Manilla, en dan de lange vlucht naar Schiphol ! Nog maar 1 dag thuis, en nu al dit prachtige ( helaas laatste ) reisverslag - goed gedaan Marlies ! En ...Jasper en Marlies : jullie beide heel veel dank voor alle prachtige , uitvoerige reisverslagen ! Jullie kunnen terugzien op 3 fantastische maanden !!! Met hartelijke groeten , Opa / Piet .

• 31 Januari 2016 - 21:26

Trudy:

Lieve Marlies en Jasper. Dank voor jullie mooie verslagen. Wat hebben jullie veel gezien, gedaan en meegemaakt! Dat wordt zeker weten de komende tijd nagenieten en alles nog vaak herbeleven! We genieten graag nogmaals mee van alle verhalen, foto's en filmpjes (al hebben we de eerste serie met heel veel plezier al gezien). Sterkte met werken, solliciteren en vooral..........het beroerde weer in Nederland!

• 01 Februari 2016 - 12:33

Rene En Coby:

hey Jasper en Marlies,

Bedankt voor al jullie reisverhalen en foto's , erg van genoten.
    Welkom terug in ons koude kikkerlandje zal moeilijk zijn om hier weer te wennen na al het moois wat jullie hebben meegemaakt.

Veel plezier met nagenieten van een fantastische reis....

groetjes rene en Coby

• 02 Februari 2016 - 11:58

Sietske:

Wat een prachtig laatste verslag! Sterkte met het wennen en veel plezier met het nagenieten!